Op werkdagen om 06.45 uur gaat iedere dag mijn wekker. En dat is nu in Nederland, bijna een uur eerder dan ik gewend was in Spanje. Het is niet dat ik op dit tijdstip fris en fruitig uit mijn bed spring. De snooze van 9 minuten mag ik altijd graag toch minstens één keertje doen. Eigenlijk begrijp ik nog steeds niet waarom de snooze op alle apparaten 9 minuten is; waarom niet 10 of liever nog 12 minuten. Maar ik doe het er maar mee, ieder minuutje is lekker meegenomen. Maar dan…het onvermijdelijke moment van opstaan, “het leven” begint hier nu eenmaal eerder. 

Ik zal jullie verder niet te veel vermoeien met mijn ochtendritueel. Ik vermoed dat dit heel erg lijkt op dat van de gemiddelde Nederlander met de bekende koffie en voor mij het FD-krantje. Na de wektijd van 06.45 uur is eigenlijk alles gericht op het volgende tijdstip. Het begin van de werkdag, 09.00 uur. Of eigenlijk liefst ietsje ervoor, dat geeft me tijd om mijn MacBook open te slaan en op te starten. En nog een kop koffie te nemen. 

In plaats van één werkkring, heb ik er op dit moment twee. Al vanaf het begin van de dag zijn ze direct verschillend. Hetzelfde tijdstip van 09.00 uur beginnen betekent bij de één dat ik zo’n beetje de eerste op kantoor ben, bij de ander zijn alle bureaus dan allang bezet. Zo begin ik iedere dag direct al met een binnenpretje om de verschillen. Het is de Zuidas vergelijken met een meer in de polder gelegen bedrijf. Er zijn zoveel verschillen. Van het gemiddeld opleidingsniveau via rotatie in de organisatie tot wat men eet voor de lunch. It’s two worlds apart in één land.  

Het mooiste vind ik echter de parallel. In beide gevallen zijn het ondernemers die vanaf scratch en volledig inspelend op maatschappelijke behoeftes een succesvol bedrijf hebben neergezet. De een door in te spelen op de duurzaamheidsbehoefte middels hergebruik van kantoormeubilair, de ander op het tegengaan van ongewenste (internationale) geldstromen bij banken en de noodzakelijke screening van klanten. Beide bedrijven zijn de € 10 miljoen euro jaarlijkse omzet gepasseerd en staan voor een volgende fase in de groei en ontwikkeling.  

Om deze ondernemingen hierbij te mogen helpen, is ontzettend leuk. Het is voor mij een andere nieuwe rol, niet zelf aan het stuur zitten. En of dat wennen is? Dat valt eigenlijk ontzettend mee. Het blijkt in de praktijk waar ik op gehoopt had. Vanuit het financieel inzichtelijk maken vervolgens bijdragen aan besluitvorming. Ik moet even oppassen dat ik nu niet te soft word, maar het is gewoon heel dankbaar om dit te doen. En een bijdrage te leveren.   

Inmiddels heeft een derde opdracht zich aangediend, ditmaal in het meer noordelijk deel van het land. Ongetwijfeld weer met een eigen cultuur. De eerste afspraak staat voor volgende week woensdag. Het tijdstip? 09.00 uur. 

John van Haaren,
Partner CEO-CFO Capabel

Bekijk profiel

Bekijk LinkedIn

Gerelateerde blogberichten

voordelen-raad-van-advies

De voordelen van een Raad van Advies

CEO Capabel helpt bedrijven bij het opzetten van een Raad van Advies en het werven en selecteren van de leden….

Verder lezen

Vijf misvattingen over leiderschap in het MKB

De exploitatie van uw bedrijf verslechtert zienderogen, maar niemand lijkt zich erom te bekommeren. Alleen u. Verwonderd vraagt u zich…

Verder lezen