Om hun organisatie gestructureerd en met de juiste focus verder te laten groeien, had DashData behoefte aan ondersteuning bij het vormgeven van hun ‘vliegwiel voor groei’. Jan-Willem Onink hielp het bedrijf om nieuwe routines te bouwen als basis voor geweldige resultaten.

Over DashData

DashData, gevestigd in Veenendaal, levert de kennis om data uit ogenschijnlijk ontoegankelijke bronnen te ontsluiten en om te zetten in bruikbare inzichten. DashData is gespecialiseerd in en gepassioneerd over data en helpt bedrijven graag met al hun datavraagstukken.

De basis: de stip aan de horizon

Jan-Willem: “Alles begint met een heldere stip aan de horizon, ook wel Big Hairy Audacious Goal (BHAG) genoemd: waar wilt u als ondernemer staan met uw bedrijf over een periode van 10 jaar of zelfs langer? Door dit doel vast te leggen en af te pellen naar concrete stappen voor de korte en middellange termijn, ontstaat een sterk actiegedreven aanpak met glasheldere verantwoordelijkheden door de hele organisatie”.

Rick Geijtenbeek: “Eerst keken we wat onwennig naar de BHAG, maar al snel ervoeren wij hoe geweldig richtinggevend zo’n stip aan de horizon is. Alle besluiten die we sinds dat moment nemen, worden bewust getoetst aan ons meerjarenplan”.

Aan de slag met het ‘vliegwiel voor groei’

Bij onze businesscoachingtrajecten hanteren we een werkwijze die deels gebaseerd is op de Scaling Up-methode van Verne Harnish. Deze bestaat uit vier onderdelen die samen het ‘vliegwiel voor groei’ vormen: mensen, strategie, uitvoering en cash.

Na het bepalen en concretiseren van de BHAG werkte DashData samen met Jan-Willem verder aan een meerjarenplan. Hierbij werd als eerste aandacht besteed aan de mensen en de cultuur. Jan-Willem: “De cultuur, gevat in kernwaarden, is een belangrijk element binnen onze businesscoachingaanpak. Een bedrijf met een goed ontwikkelde cultuur en een wat minder scherpe strategie functioneert vaak beter dan een bedrijf met een superstrakke strategie en een onderontwikkelde cultuur. De bekende managementdenker Peter F. Drucker (‘The practice of management’) zei niet voor niets: ‘Culture eats strategy for breakfast’“. 

Jacob: “Onze medewerkers hebben we al snel meegenomen en veel meer verantwoordelijk gemaakt voor specifieke aandachtsgebieden en taken. Samen zochten we naar kernwaarden die onze cultuur konden vatten.

Ook cash is een belangrijke voorwaarde om te groeien. Jan-Willem: “Groei kost geld. Veel geld! Een goede cashontwikkeling is dus broodnodig. Niet alleen om de groeiambities te realiseren, maar ook om de noodzaak van externe financiering bij groei beperkt te houden. Een toenemende cashpositie brengt ook de mogelijkheid dichterbij om met de allerbeste mensen te (gaan) werken: mensen die zowel matchen met de cultuur van het bedrijf als in staat zijn te leveren wat verlangd wordt.“

Het resultaat: meer focus, meer groei en meer waarde

Rick: “We zijn blij met de keuzes die we hebben gemaakt, begeleid door Jan-Willem. De nieuwe routines zijn niet per se hogere wiskunde, maar zijn begeleiding zorgde er steeds voor dat we niet verslapten en niet trapten in de valkuil ons te verliezen in de waan van de dag”. 

Jacob: “De cultuur en onze kernwaarden nemen we nu veel explicieter mee in ons aannamebeleid. De gedragsaspecten van deze kernwaarden komen regelmatig terug in onze overleggen, waardoor ze meer en meer gaan leven. Wekelijks komen onze medewerkers letterlijk aan het woord om hun eigen KPI-ontwikkeling toe te lichten. Zo bouwt elke medewerker echt mee aan onze meerjarendoelstelling.”

V.l.n.r. Jacob van den Brink, Jan-Willem Onink en Rick Geijtenbeek.

Terug naar alle cases