Van fors verlies via break-even naar winstverwachting

Artikelen B.V. is online specialist in allerlei artikelen. Met een gedreven en inspirerende eigenaar is het bedrijf uitgegroeid tot een gerenommeerde speler die actief is in vier Europese landen, jaarlijks meer dan 90.000 klanten helpt bij de promotie van hun bedrijf en inmiddels meer dan 100 medewerkers in dienst heeft. De missie van Artikelen B.V. is om een positieve impact te maken op mens én milieu. Dat doen ze onder meer door bewuste en duurzame keuzes te maken ten aanzien van hun assortiment en de wijze waarop dat wordt vervaardigd en vervoerd.

Onvoldoende financiële sturing en opgedroogde reserves

Artikelen B.V. draaide vanaf de oprichting heel goed. Door de snelle groei en successen kon er veel, en aandacht voor processen en risicobeheersing was niet top of mind. De coronaperiode zorgde voor financiële tegenvallers: er werd niemand ontslagen, de kosten bleven gelijk maar de omzet stortte in. Dit sloeg een gat in de reserves. Na deze periode werden er, vanwege de voorziene verdere groei van het bedrijf, veel extra mensen aangenomen om alle mooie plannen te verwezenlijken. Daardoor stegen de kosten hard, maar de omzet groeide minder snel dan verwacht. Hierdoor werden de reserves verder uitgehold. Bovendien bleek het platform niet schaalbaar om verdere groei te faciliteren. Om dit te vernieuwen was juist meer geld nodig.

Door gebrek aan financieel inzicht en sturing was er pas laat inzicht in de urgentie van de situatie.

De aanpak: structurele veranderingen

Vanuit CFO/CEO Capabel werd Klaar Snieders ingezet als parttime CFO/CEO met de opdracht om het
tij te keren. Door in kaart te brengen wat er zou gebeuren als ze door zouden gaan op de oude voet,
bracht zij de urgentie voor veranderingen in beeld.
Samen met het directieteam, waarvan Klaar voorzitter was, ging ze aan de slag met onder andere:

  • het reduceren van het aantal medewerkers;
  • het herverdelen van de taken binnen het financiële team;
  • het HR-beleid van het bedrijf vernieuwen en de taken herstructureren;
  • het mitigeren van een aantal risico’s door het opzetten van standaardprocessen;
  • het management en de operatie van de drukkerij herstructureren, zodat deze weer ging
    bijdragen aan het resultaat;
  • het inrichten van een nieuw platform middels standaardsoftware;
  • het voorbereiden en starten van een financieringsaanvraag, aangezien het verwezenlijken
    van de toekomstplannen niet haalbaar was zonder financiering.

“Afscheid nemen van mensen is nooit leuk. Maar als je goed uitlegt waarom het noodzakelijk is en wat er gebeurt als je het niet doet, begrijpen de meesten het wel. Respectvol en fatsoenlijk met elkaar omgaan is hierbij cruciaal.”

Klaar Snieders

“Klaar startte met heldere en concrete doelstellingen. Gedurende het hele turnaround-traject was zij echt de ‘moeder’ van het bedrijf: empathisch, integer en betrokken. Ze luistert goed en ze neemt de mensen mee in de verandering. Als leider is Klaar is ook doortastend, hands-on en resultaatgericht. Ze zit de mensen ‘op de huid’ – in de goede zin van het woord.”

Ondernemer Artikelen B.V.

Het resultaat: een kleinere, meer verbonden organisatie

Er staat nu een veel kleinere organisatie waarvan de onderdelen meer aangesloten zijn op elkaar. Operationeel is de organisatie veel meer verbonden. Er is beter financieel inzicht, waardoor sneller
bijgestuurd kan worden en keuzes kunnen worden gemaakt, een aantal processen is verbeterd, en er is een duidelijker focus op wat Artikelen B.V. echt wil doen. De cijfers klimmen weer uit het dal: van fors verlies is er nu weer sprake van break-even, voor komend jaar is er zelfs een winstverwachting. Artikelen B.V. werkt nu met haalbare doelstellingen waar mensen zich ook achter kunnen scharen. De duidelijke taakstelling zorgt dat iedereen weet wie waarvoor verantwoordelijk is. En door betere financiële rapportages en communicatie over de resultaten is er meer rust, zowel bij het management als op de werkvloer.

“Openheid en heldere communicatie over de resultaten worden erg gewaardeerd. Mensen vinden het prettig om te weten wat er speelt, dat werkt fijn en geeft vertrouwen.”

Klaar Snieders

“Klaar schakelt heel makkelijk van strategie naar operatie. Ze kan zaken in ‘jip-en-janneketaal’ benoemen. Kortom: de beste interimmer met wie ik ooit heb gewerkt!”

Ondernemer Artikelen B.V.

De take-aways van Klaar

“Onduidelijke keuzes en een gebrek aan sturing en communicatie brengen veel bedrijven in de problemen. Mijn adviezen? Stel prioriteiten. Het is verleidelijk om alles tegelijk te willen doen, maar
in de praktijk leidt dit vaak tot onduidelijkheid. Maak daarom heldere keuzes van wat in welke volgorde moet gebeuren. Wees daarbij heel kritisch op de begrotingen, zorg dat ze realistisch zijn. En
loopt het niet zoals gepland? Durf bij te sturen in een vroeg stadium, laat het niet te lang doorlopen. Ook belangrijk: neem de organisatie mee, probeer goed uit te leggen welke dingen er spelen. Juist bij onaangename beslissingen is goede uitleg essentieel. Dan hebben mensen er vaak wel begrip voor.”

Terug naar alle cases