Voor elke onderneming is de strategievorming een proces dat letterlijk van levensbelang is: foutieve strategische keuzes kunnen het voortbestaan van uw bedrijf immers in gevaar brengen. In de praktijk worden er echter bij het uitstippelen van de strategie heel veel fouten gemaakt. Hierna bespreek ik zeven valkuilen die u tijdens het strategisch proces zorgvuldig moet vermijden.

  1. Onvoldoende tijd nemen
    Hoewel de kans groot is dat uw tijd – en ook de tijd van uw medewerkers – in beslag wordt genomen door tal van zaken die om uw aandacht vragen, is het toch heel belangrijk om voldoende tijd uit te trekken voor de strategievorming. Richt een proces in om tot een goed strategisch plan te komen en maak hier samen met de andere betrokkenen voldoende tijd voor vrij. Strategievorming is werken aan uw bedrijf. En dat is immers uw werk!
  2. De stakeholders vergeten
    Uw (directie)kamer is geen ivoren toren, dus betrek uw stakeholders bij de strategievorming. Concreet: vraag medewerkers, klanten, leveranciers en adviseurs om input. Ga na waar iedereen trots op is, maar stel ook vast waar de verbeterpunten zitten. En hoe ziet men de toekomst? Gebruik deze input om een goede SWOT-analyse (inventarisatie van sterkten, zwakten, kansen en bedreigingen) te maken.
  3. Onvoldoende keuzes maken
    U bent ongetwijfeld heel ambitieus, maar u kunt ook te veel willen. Durf daarom duidelijke keuzes te maken en zorg ervoor dat uw uiteindelijke plannen realistisch, haalbaar en voor iedereen te begrijpen zijn.
  4. Te veel papier volschrijven
    Het gebeurt regelmatig dat ondernemingen een compleet boekwerk van hun strategisch plan maken, maar dat is niet de bedoeling. Houd het klein: uw gehele strategie – inclusief missie, ambities, strategische thema’s, strategische speerpunten en actiepunten (inclusief KPI’s met doelstellingen) – moet op één A4’tje passen.
  5. De organisatie niet aanpassen aan de strategie 
    Als uw strategie met zich meebrengt dat u de organisatie moet aanpassen, moet u dat ook daadwerkelijk doen. Ga daarom na hoe uw organisatie eruit moet zien om de strategie te kunnen realiseren. Aan welke kwantitatieve en kwalitatieve competenties heeft u behoefte om de nieuwe ambities te realiseren? En in welke mate zijn die al in huis? En voor zover deze er nog niet zijn: zijn ze te ontwikkelen of moet u ze inkopen?
  6. De strategie onvoldoende delen en communiceren
    Omdat het belangrijk is dat uw strategie breed wordt gedragen, moet u iedereen meenemen in het proces en ook regelmatig terugkoppelen wat er is besloten. Doe dit zo snel mogelijk, dus wacht hiermee niet tot de nieuwjaarsborrel.
  7. De controlcyclus niet inrichten 
    Strategievorming is belangrijk, maar daarmee bent u er nog niet. U moet immers ook de controlcyclus inrichten, zodat u op strategisch, tactisch en operationeel niveau inzicht krijgt in de gang van zaken, zodat u vroegtijdig kunt signaleren of u moet bijsturen.


John van Haaren is partner van CEO Capabel en helpt u graag bij de strategievorming voor uw onderneming.

Gerelateerde blogberichten

Interview met Herman Molenaar: ‘Een Raad van Advies helpt bij het verduurzamen van MKB-bedrijven!’

Meer weten over hoe een Raad van Advies uw onderneming verder kan helpen? Lees meer over onze diensten op de…

Verder lezen
voordelen-raad-van-advies

De voordelen van een Raad van Advies

Meer weten over hoe een Raad van Advies uw onderneming verder kan helpen? Lees meer over onze diensten op de…

Verder lezen